volvlo-fh16-rensink-almelo

Rensink Almelo B.V. neemt Volvo FH16 750 8×4 tridem trekker met 200 ton treingewicht in gebruik

Op zoek naar een 4-assige trekker met maar liefst 200 ton treingewicht koos Rensink, gevestigd in Almelo, voor een Volvo FH16 750 8×4 tridem trekker. Heavy duty, maar nog niet heavy genoeg voor Rensink. Nijwa Groep in Rijssen leverde in samenwerking met Volvo Zweden een aangepaste truck die aan de gevraagde specificatie voldeed.

Rensink BV te Almelo is gespecialiseerd in het lossen, verhuizen, plaatsen en monteren van industriële machines tot complete productielijnen en fabrieken. Specialistisch werk dat niet alleen van de monteurs en chauffeurs, maar ook van het rijdend materieel het nodige vergt. Het wagenpark van Rensink BV telt bijna dertig 3- en 4-assige trucks en bakwagens met en zonder autolaadkraan en zo’n vijftig diepladers, tautliners en trailers in allerlei speciale uitvoeringen. Deze moeten niet alleen de meest spectaculaire vrachten kunnen vervoeren, maar ook de heftrucks, liftsystemen en gereedschappen die nodig zijn om de industriële verhuizing ter plaatse volledig self-supporting te kunnen afhandelen.

Strakke tijdsplanning
Geert-Jan Westerhuis, directeur/eigenaar van Rensink: “Het gewicht van onze transporten ligt gemiddeld tussen de 50 en 150 ton. Laatst hebben we bijvoorbeeld bij Wavin in Hardenberg drie machines van 100 ton per stuk geplaatst. Dat is een willekeurig voorbeeld, er komen wekelijks mooie opdrachten voorbij. En we rijden door heel Europa, zo hadden we vorige week nog een 80-tons transport van België naar Spanje. De uitdaging ligt vooral in het demonteren van de machines en ze op hun nieuwe locatie weer in elkaar zetten. Als de opdrachtgever ons inschakelt, heeft hij er als het goed is verder geen omkijken meer naar. Vaak komen hele productielijnen stil te liggen, en het is dus belangrijk dat we efficiënt en volgens een strakke tijdsplanning kunnen werken.”

Sneller en korter schakelen
“Volvo Trucks is de enige producent die af fabriek een treingewicht van 180 ton heeft. Bovendien is Volvo de enige die op een gewicht van 200 ton kan komen met een standaard truck, zonder koppelomvormer. Door een softwarematige aanpassing in het schakelprogramma schakelt de I-Shift bak nu sneller en korter, een voorwaarde om op het gevraagde treingewicht uit te komen. Samen met Nijwa en Volvo Trucks zijn we zo tot de oplossing gekomen.” De Volvo FH16 750 8×4 tridem trekker is verder voorzien van een Globetrotter XL-cabine, Volvo Engine Brake Plus, retarder, Volvo Work Remote en Volvo Dynamic Steering. Dit laatste maakt het manoeuvreren eenvoudiger en minder belastend voor de chauffeur. Met Work Remote kan de luchtvering op afstand geregeld worden en onder meer de motor en maximaal vier PTO´s bediend worden. Tot slot is de truck uitgerust met Driver FH16 DeLuxe pakket en een Visibility Pro-pakket.

Hoge technische eisen
Rensink is sinds 2006 klant bij Nijwa Groep. De tien Volvo’s die Rensink gebruikt zijn alle geleverd door Nijwa Rijssen en worden daar ook onderhouden. De basis van de goede relatie is volgens beide partijen wederzijds respect. Kasper Glaubitz, bedrijfsleider bij Nijwa Groep Rijssen, memoreert het eerste contact. “We vonden Rensink een mooi bedrijf dat goed bij ons past, qua uitstraling maar ook in manier van denken: alleen kwaliteit willen leveren en enorm hoge technische eisen, niet alleen bij aanschaf maar zeker ook in onderhoud.” Geert-Jan Westerhuis op zijn beurt waardeert de kennis van techniek die Nijwa Groep in huis heeft en de proactieve benadering van zowel verkoopafdeling als werkplaats. De elfde Volvo is inmiddels in bestelling: een FH 8X4 met zware laadkraan.